Anm: För att lyssna på infogade ljudfiler måste Du ha RealPlayer (eller motsv) installerat.
Lycka till
Sven-Göran
Svar VHF - frågor.
1. Frekvens definieras som - antal perioder per sekund i ett svängingsförlopp. Frekvens betecknas och mäts i Hertz (Hz). Tillbaka
2. För att få inneha en VHF-radio krävs inte längre något tillstånd. Däremot erfordras tillstånd för att använda radion. Post & Telestyrelsen utfärdar dessa tillstånd efter ansökan. Tillbaka
3. Tillstånd att inneha radio kan återkallas om radiosändaren används i strid med villkoren i tillståndet, t ex innehav och användning av otillåten utrustning, användning av andra frekvenser än vad som medgivits i tillståndet, brister i trafikdisciplin, på egen begäran. Tillbaka
4. Kontrollera att den som hyr båten har minst VHF-certifikat alt sätta radion ur användbart skick (ta bort den, låsa in den eller motsv). Tillbaka
5. Tystnadsplikten innebär att ev avlyssnad trafik inte får vidarebefordras till tredje man (gäller ej nödtrafik eller trafik avsedd för allmänt ändamå, t ex navigationsvarningar eller liknande). Tillbaka
6. Handlingar som bör medföras ombord är tillståndet att inneha radio och certifikatet. Dessutom bör kusttelefonitabell (motsv), användarmanual och kopplingsschema (strömförsörjning av radion) medföras ombord. Tillbaka
7. Via en kustradiostation kan Du bl a beställa/ringa telefonsamtal, få väderleksrapporter och navigationsvarningar m m. Tillbaka
8. Trafiklista är kustradiostationens sätt att "annonsera" att kuststationen har trafik (väntande telefonsamtal) till viss båt. Trafiklista sänds av kustradiostation på bestämda tider (tiderna återfinns bl a i ITU publikation "List of Coast Stations") Tillbaka
9. Telefonabonnent i land beställer samtal till båt genom att ringa upp kuststationen och beställa telefonsamtalet. Samtalsbeställning till båtar/fartyg via Stockholm radio görs på telefon 08-601 79 00. Tillbaka
10. Kustradion skriver in beställningen i trafiklistan och anropar båten på anropskanalen (kanal 16). Får kuststationen kontakt direkt etableras förbindelse på ledig trafikkanal, beställaren rings upp och samtalet kopplas. Erhålls inte kontakt med båten - står beställningen kvar på trafiklisten som läses upp på trafikkanalerna var fjärde timma (Stockholmradio). Anm: Andra kuststationer kan ha andra intervall på sin trafiklista - se List of Coast Stations. Tillbaka
11. Samtal båt - till abonnent i land debiteras båten; samtal land - båt debiteras också båten. Detta gäller f n Stockholmradio. Andra radiostationer kan ha andra bestämmelser. Tillbaka
12. Med kanal menas en bestämd frekvens (eller frekvenspar) som åsatts en beteckning (ex 1: kanal 16 = 156,800 MHz; simplexkanal; Ex 2: kanal 24 157.200/161,800 MHz (fartygsstationens resp kuststationens sändarfrekvens). Kanal 24 är exempel på duplexkanal. Tillbaka
13. VHF-kanaler för fritidsbåtar är i första hand L1 och L2. Tillbaka
14. Simplex innebär att en frekvens används i båda riktningarna mellan de stationer som utväxlar trafik (används för trafik båt - båt) . Dupplex innebär att en frekvens används för sändning och en annan för mottagning (används vid trafik med kustradiostation; exempel se kusttelefonitabellen kanal 24). Tillbaka
15. Den internationella anrops- och nödkanalen på VHF är kanal 16. Frekvensen är 156,800 MHz. Tillbaka
16. a) För trafik mellan fritidsbåtar används i första hand kanalerna L1 och L2. Desstom får kanalerna 72 och 77 användas. b) För trafik mellan fritidsbåt och annat fartyg (yrkesfartyg) används båt - båtkanalerna 6, 8, 72 och 77. Tillbaka
17. Lotsarnas frekvens varierar från område till område; kanaler som används är 9, 10, 11,12, 13, 14, 18, 73, 74, 68, 69, 80 (Se Ufs A 2009 för mer information - detta dokument kan hämtas/läsas på Sjöfartsverkets hemsida
18. Uppgift om vilka VHF-kanaler kuststationerna betjänar återfinns bl a i List of Coast Stations. Uppgift om vilka kanaler Stockholmradio utnyttjar återfinns bl a Stockholmradio kundtidning VHF-Till Sjöss. Tillbaka
19. Varje radiostation skall ha en anropssignal enl gällande internationella överenskommelser, d v s radioreglementets bestämmelser. Anropssignalen ger varje station en unik identitet och används bl a i anrop och svar på anrop. Anropssignalerna är sammansatt av bokstäver och siffror i olika kombinationer. Tillbaka
20. Göteborg = Goeteborg = golf - oscar - echo - tango - echo - bravo - oscar - romeo - golf. Tillbaka
21. Kuststationer i norden anropas i första hand på den trafikkanal som täcker det område där Du befinner dig. Tillbaka
22. En tonstöt sänds var 10 sekund som tecken på att kanalen är upptagen. Tillbaka
23. Fritidsbåt anropar annan fritidsbåt på kanal 16. Dock rekommenderas fritidsbåtar att anropa varandra på samtalskanalerna L1, L2 , 72 eller 77 (om överenskommelse härom träffats i förväg). Tillbaka
24. Ett anrop till annan radiostation skall innehålla
: namn på station som anropas, vem som anropar, uppgift om på
vilken kanal anropet sker och ungefärlig position.
t ex Stockholm radio - här kallar Lisa/7SY1234 - på kanal
24 - position 2 distansminuter väster Vinga Tillbaka
25. Ett anrop bör inte överstiga 1 minut. Tillbaka
26. Ex: Stockholmradio - här kallar Linda/8SY1234 - på kanal 24 - 2 miles väster Vinga fyr; kustradion kanske svarar såhär - Linda/8SY1234 här är Stockholmradio - vad kan jag göra för dig? Din beställning; jag skulle vilja ha ett samtal till Göteborg 031-7725752 Tillbaka
27. Efter samtalet inväntar Du besked från kuststationen om den tid som Du kommer att debiteras varefter samtalet kopplas ner. (glöm inte att återgå till kanal 16). Tillbaka
28. Låg effekt skall används i hamn och då båtarna ligger så nära varandra att låg effekt är tillräcklig för tillfredsställande förbindelsekvalité. Tillbaka
29.Det är förbjudet att sända falska eller bedrägliga nöd-, il- och varningssignaler; att sända signaler eller meddelanden tuan angivande av stationens anropssignal eller med angivande av falsk sådan; att sända onödig trafik. Tillbaka
30. UTC betyder Universal Time Coordinated. Tillbaka
31. UTC 0200 är 0300/0400 Svensk vinter/sommartid. Tillbaka
32. De sex siffrorna i "date and time" står för dag/timmar/minuter; ex den 24 klockan 1500 = 241500. Tillbaka
33. QRC eller AAIC (accounting code) är en kod som används för att för kuststation tala om vart den skall skicka räkningen för ett samtal som utväxlas över stationen. Accouning Code för svenska fartyg är SW01. Accountingkoderna och debiteringsadresserna återfinns bl a i List of Ship Stations. Tillbaka
34. ETA = Estimated Time of Arrival d v s beräknad ankomsttid. Tillbaka
35. ETD = Estimated Time of Departure; d v s beräknad avgångstid. Tillbaka
36. Sjöräddnings uppgift är att rädda liv och egendom. Även efterspaning ingår i sjöräddningens uppgifter. Tillbaka
37. Den svenska sjöräddningscentralen (Sweden Rescue) ligger på Käringberget i västra Göteborg) . Tillbaka
38. Nödanrop får används då omedelbar fara för liv eller egendom föreligger. Tillbaka
39. Den internationella nödsignalen på telefoni är MAYDAY. Tillbaka
40. Nödmeddelande skall innehålla
41. Ex på anrop: Mayday Mayday Mayday - detta
är Linda callsign 7SY1234 - -- Mayday - detta är Linda callsign
7SY1234 - position ca 4 distansminuter nord Björkö - har fått
masthaveri och kan ej manövrera båten, risk för grundstötning-
behöver omedelbar bogserhjälp. Hård västlig vind i
området. Tillbaka
42. Den viktigaste uppgiften i nödmeddelandet är positionen. Tillbaka
43. Exempel på kvittens till den nödställde (7SY1234) . Mayday - 7SY1234 - this is Lisa/8SY1234 - Received Mayday. Därefter skall Du på lämpligt sätt vidarebefordra larmet till Sjöräddningscentralen (VHF kanal 16 eller med annat lämpligt/tillgängligt sambandsmedel. Du skall också - jml sjölagen - sätta kurs mot den nödställde för att assistera. Tillbaka
44. Ett nödmeddelande kan återutsändas med samma sambandsmedel som det kom räddningscentralen tillhanda, ex på VHF kanal 16 - Mayday Relay, Mayday Relay, Mayday Relay - This is Sweden Rescue - Sweden Rescue - Sweden Resuce - the following received from pleasure ship Lisa/7SY1234 - Lisa/7SY1234 in psn 57-30N 011-30 E - making water - need immediate assistance. The weather in the area - wind SW force 7, high swell. Ships in the area - please contact Sweden Rescue. Tillbaka
45. Fraserna som skall användas är Silence Mayday och Silence Distress. Silence Mayday får användas av den nödställde och den som leder räddningsarbetet; Silence Distress får användas av alla enheter som deltar i räddningsarbetet och som uppmärksammar att annan station stör nödtrafiken. Tillbaka
46. Prudance betyder "försiktighet" och används av RCC för att klargöra att anrops- och nödfrekvensen får användas av andra än de som deltar i det fortsatta räddningsarbetet. Ex: Mayday - all stations, all stations, all stations - this is Stockholmradio 1055UTC Lisa/8SY1234 PRUDANCE. Tillbaka
47. För att meddela att en sjöräddningsoperation är avslutad/nödtrafiken avslutad och då tystnad inte lägre behöver iakttas sänder den station som lett trafiken meddelande härom. Uttrycket är "Silence Fini". (ex Mayday - all stations, all stations, all stations - this is Sweden Rescue - time 241230UTC - Lisa/8SY1234 , - Silence Fini. Tillkännagivandet sker av den som lett sjöräddningsarbetet (i detta exempel - Sweden Rescue). Tillbaka
48. Den internationella il-signalen är PAN PAN (upprepat tre gånger). Ilsignalen får användas vid t ex sjukomsfall ombord eller då snabb hjälp erfordras. Tillbaka
49. Den internationella varningssignalen är Securite (upprepad tre gånger). Varningssignalen skall föregå utsändning av navigationsvarningar (motsv). Tillbaka
50. Hjälp kan t ex erhållas via Stockholmradio. Anropet skall utformas enligt följande: PAN PAN - PAN PAN - PAN PAN - Medico - Stockholmradio - this is ... osv. Tillbaka
51. Stockholmradio sänder navigationsvaringar
i anslutning till trafiklistorna var fjärde timma (0200, 0600 o s v).
Viktiga navigationsvarningar kan läsas däremellan. Kustväderprognos,
svenska: ( 1/5 - 31/10 ) sänds 0830, 1630 lokal tid, för området Haparanda
- Utklippan och Mälaren/Hjälmaren samt
0900, 1700 lokal tid, för området Utklippan - Strömstad samt Vänern/Vättern Stormvarningar läses så snart de utfärdats.
Tillbaka
52. Landstationer utöver Stockholmradio är t ex Sjöfartsverkets lotsstationer, hamnradio, VTS-radio. Därutöver finns försvarets sjöbevakningscentraler som också passar bl a kanal 16. Tillbaka
53. Räckvidderna bestäms av antennhöjderna. Två fritidsbåtar med antennen ca 2 m kan få kontakt med varandra på upp till ca 6 distansminuter. Radiohorisonten för en kuststation där antennen sitter på kanske 30 m höjd ligger på ca 12 distansminuter. Tillbaka
54. Dual watch innebär att kanal 16 och en valfri kanal passas intermittent. Tillbaka
55. GMDSS betyder Global Maritime Distress and Safety System. Tillbaka
56. GMDSS bestämmlserna gäller ej för fritidsbåtar (GMDSS gäller för lastfartyg över 300 grt resp passagerarfartyg (oavsett storlek) i internationell fart). Tillbaka
57. Avdelad kanal för nöd- il- och varningstrafik med DSC är kanal 70. Tillbaka
58. Ett nödmeddelande sänt med DSC innehåller; den nödställdes identitet (MMSI-nummer), den nödställdes position och tiden då positionen var aktuell som nödlägets art (det senare endast om den nödställde hunnit "knappa" in det på DSC). Tillbaka
59. Ja Tillbaka
60. MSI betyder Maritime Safety Information. Tillbaka
61. Över NAVTEX-systemet sänds bl a navigationsvarningar , meteorologiska varningar, israpporter, search and resuce information, information om brister i förekommande navigationssystem (Loran, GPS) m m m m. Tillbaka
62. Man programmerar NAVTEX -mottagaren för att ta emot sändningar från de navtexsändare som finns i navarean. Tillbaka
63. NAVTEX sänds på 518 kHz (språk = Engelska). För utsändning på det egna landets språk har frekvensen 490 kHz avdelats.Tillbaka
64. En SART är en Search and Radar Transponter (sänder signaler som tas emot av 3-cm radar och som presenteras på PPI i form av 12 ekon radiellt ut från PPI-centrum) Tillbaka
65. En SART som är aktivierad bör kunna upptäckas på en 3 cm radar på ca 5 distansminuters avstånd. Tillbaka
66. EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) är en liten radiofyr som - efter aktivering - sänder nödsignaler via Satellitsystemen Cospas-Sarsat till en jordstation som benämns LUT (Local User Terminal). Därefter sänds informationen via MCC (Mission Control Centre) till MRCC. Rapporten innehåller uppgift om fartygets identitet och position. Med moderna EPIRB-rar kan även kurs, fart och nödlägets art överföras. Tillbaka
67. Satellitesystemet som kan vidarebefordra nödsignaler som sänds på 406 MHz är Cospas-Sarsat systemet. Tillbaka
68. VHF-kanalerna F1 - F 3 är avsedda för kommunikation mellan fiskebåtar. Tillbaka
69. I Norden finns följande sjöräddningscentraler: MRCC Sweden (Göteborg). JRCC Stavanger (Stavanger/Norge), MRCC Bodö (Norge), MRCC Turky och MRSC Wasa och Helsinki (Finland) samt MRCC Denmark (AArhus). Tillbaka
70. VHF-kanalerna 15 och 17 får användas för "on-board" kommunikation med 1 W. Tillbaka
71. Förkortningen OSC betyder On Scene Co-ordinater (sjöräddningscentralens "förlängda arm" på olycksplatsen). OSC är oftast en sjöräddningsledare (i bakjour) eller lots med specialutbildning och som grupperas på lämpligt fartyg på olycksplatsen. Tillbaka
72. Förkortningen MRCC betyder Maritime Rescue Co-ordination Center. (Marin Sjöräddningscentral) Tillbaka
73. I Sverige svarar Sjöfartsverket för drift av sjöräddningscentralen MRCC (Sweden Rescue). Tillbaka
74. Ex på resurser som sjöräddningscentralen kan utnyttja är: Sjöräddningssällskapets personal och båtar, Räddningsverkets personal och materiel, Kustbevaknings personal och fartyg/båtar/flygplan, Försvarets personal/båtar/fartyg/helikoptrar, Luftfartsverket (ARCC), Polisens personal/båtar samt fartyg/båtar som finns på olycksplatsen och som kan göra insats. Tillbaka
75. En squelch är ett hjälpmedel (filter) för att bli av med besvärande brus i VHF-radiostationen. Tillbaka
76. F3E betyder (F) Frekvensmodulering, (3) Enstaka kan med analog information, (E) telefoni. (F3E alt G3E är beteckning på VHF-stationens modulering). Tillbaka
77. Formel att använda R (M) = 2,2 (√H + √h) = 2,2 * (√50+√4) = 24 M Tillbaka
78. Med radioskugga menas att signaler från viss sändare inte kan uppfattas i en mottagare p g a skärmande föremål mellan sändaren och mottagaren, t ex hus med armerade betongväggar eller berg (jfr med mobiltelefon när Du t ex kör genom en bergtunnel). Tillbaka
79. En provisorisk VHF-antenn kan tillverkas av en bit koaxialkabel försedd med en koaxalkabelkontakt som passar till VHF-apparatens antennanslutning. Börja med att skala av ca 50 cm av den svarta isoleringen i antennkabelns fria ände så att den flätade skärmstrumpan friläggs. För sedan skärmstrumpan nedåt så at den isolerade mittledaren ligger lös. Peta upp ett hål i skärmstrumpan där den svarta isoleringen slutar och dra ut mittledaren genom hålet. Gör en ögla i vardera ändan och fäst med isoleringsband (elektrotape). Mittledaren med sin ögla skall vara 45 cm och skärmstrumpan med sin ögla 40 cm. Häng upp reservantennen med hjälp av ett snöre (så högt som möjligt) med den isolerade mittledaren nedåt. Sträck antennkabeln så att den blir vinkelrät mot dipolen. Tillbaka
80. Ordet MAYDAY samt båtens namn/anropssignal och position. Tillbaka
82. Upptäckt oljeutsläpp rapporteras till närmaste kuststation eller VTS (som vidarebefordrar meddelandet till Kustbevakningen). En sådan rapport bör innehålla; a) tid och plats för upptäckten; b) oljeutsläppets ungefärliga utsträckning; c) oljeutsläppets utseende (konsistens m m); d) rådande vind och eventuell strömsättning; samt e) det uppgiftlämnande fartygets namn och destination. Tillbaka
83. Du bör gå ut med en navigationsvarning. Ex: Annonsering av varningen på kanal 16. Securite, Securite, Securite , detta är Lisa/8SY1234 med navigationsvarning nr 1 - lyssna på kanal 6. På kanal 6: Securite, Securite, Securite - detta är Lisa/8SY1234 med navigationsvarning nr 1. Drivande timmerstockar i position 57-25N 011-30 E. Sydvästlig vind ca 10 m/s nordlig ström ca 2 knop. Slut på meddelandet.
Efter det att "medsystrarna" varnats skall Du rapportera din observation till Stockholmradio som vidarebefordrar den till berörd myndighet.. Tillbaka
84 Ställer in kanal 62 och anropar Stockholmradio: Ex Stockholmradio - Stockholmradio - Stockholmradio- här kallar Lisa/8SY1234 på kanal 62 Halmstad;
Stockholmradio: Lisa här svarar Stockholmradio - godafton - vad kan jag göra för dig?
Lisa: Stockholmradio - jag vill ha ett samtal till marinan i Halmstad telefon 035-123456.
Stockholmradio: Samtal till 035 - 123456 - stand by - när samtalet är kopplat Lisa - då är det klart till 123456.
85. Att Du hör ett fartyg som ligger i Östersjön beror sannolikt på att det finns ett "sporadiskt E-skikt" som reflekterar VHF-vågorna. Tillbaka
86. Du skall anropa handelsfartyget på kanal 16. Tillbaka
87. Du skall lyssna på Stockholmradio arbetsfrekvens d v s kanal 62 när Du ligger i Halmstad. Det är möjligt att Du även kan höra väderleksrapporten på kanal 22 (Varberg). Tillbaka
88. Du bör larma enligt följande på kanal 16: Mayday - Mayday - Mayday - detta är Lisa/8SY1234 - Lisa/8SY1234 - Lisa/8SY1234 - Mayday detta är Lisa/8SY1234 i position 57-10N 012-05E - man över bord - behöver omedelbar hjälp med eftersökning. Hård sydlig vind med ca 1 m höga vågor. Har Du DSC skall Du även använda den för att initiera larmet. Tillbaka
89. MRCC kommer sannolikt att återutsända ditt meddelande (Mayday Relay) för att larma fartyg i området samt att larma helikopter (Säve ev Danmark), kustbevakningen (har ev patrullfartyg i området) och sjöräddningssällskapet (räddningskryssare). Anm: MRCC Göteborg använde också uttrycket "Sweden Rescue söker sjöräddningsenheter i området ....
Ex Mayday Relay från Rescue Sweden: Mayday Relay - Mayday Relay - Mayday Relay detta är Sweden Rescue - följande mottaget från 8SY1234 kl 1215 i position 57-10N 012-05E - man överbord - behöver hjälp med eftersökning. Hård sydlig vind i området. Fartyg i närheten rapportera till Rescue Sweden. Tillbaka
90. Fartyget bör (enl bestämmelserna i GMDSS) kvittera till (i detta fallet Sweden Rescue) men kan om inte MRCC hört meddelandet kvittera till den nödställde. Tillbaka
91. En nödoperation blåses av med (innebär att kanal 16 kan användas "som vanligt" igen. Exempel: Mayday - detta är Sweden Rescue - xx (datum) 1215UTC 8SY1234 - Silence Fini. Tillbaka
92. Exempel på rörliga resurser för eftersöknings- och räddningsinsatser är: Sjöfartsverkets egna fartyg och båtar (bl a lotsbåtar), enheter från Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen, Polisen och Försvarsmakten. Tillbaka