|
HISTORIK ÖVER DE TRÅDLÖSA FÖRBINDELSERNAS UTVECKLING MELLAN FARTYG OCH LAND |
|
Marconis nya uppfinning, den trådlösa telegrafen,
prövas mellan det italienska krigsfartyget *San
Martin" och en station i Spezias hamn. Förbindelser nås över ett avstånd på |
1898 |
Den engelska kungajakten "Osborne"
förses med marconiapparater för att drottning Victoria på sitt sommarresidens skall kunna hålla
sig underrättad om sin sons, prinsen av Wales hälsotillstånd under dennes konvalescenstid ombord. Samma år
förses tre brittiska krigsfartyg med trådlös telegraf. Meddelanden utväxlas på |
1900 |
De första
installationerna av trådlös telegraf inom handelsflottan göres på tyska ångaren
"Kaiser Wilhelm der Grosse" och belgiska "Princesse
Clementine". |
1901 |
Påbörjas
installationer i den engelska handelsflottan. Den svenska
flottan får gniststationer på
pansarbåtarna "Thor", "Oden"
och "Njord" samt torpedkryssaren "Clas Uggla". |
1903 |
En
förberedande konferens angående internationella bestämmelser hålles i Berlin. |
1906 |
Vid den beslutande konferensen i Berlin 1906 fastställes skyldigheten om
utväxling av telegram och företrädesrätt för nödsignaler. Internationell byrå i Bern sammanställer och publicerar alla upplysningar angående radiotelegrafi. |
1910 |
De första kuststationerna i Sverige,
"Karlskrona" och "Göteborg", öppnas för "allmän korrespondens" och betjänar tillsvidare utländska fartyg, då ännu inga svenska handelfartyg har gniststationer. |
1911 |
Telegrafverket övertar Göteborgs kuststation från marinen. |
1912 |
Den svenska handelsflottans första
installationer av trådlös telegraf sker
på tågfärjorna "S/S Drottning Victoria"
och "S/S "Konung Gustaf V" som
förses med gniststationer, betjänade av två kuststationer en i
Trelleborg och en i Sassnitz. Samma år får bogserbåten ”Max” i
Göteborg en gnistanläggning som är i drift några månader Ungefär samtidigt förses ett antal
fartyg med gniststationer, bl a "S/S Texas', "S/S Saga", "S/S Thule" och "M/S Vollrath Tham". |
1915 |
Det belgiska bolaget SALT installerar radiotelegrafstationer
i svenska handelsfartyg till 1919, då Telegrafverket efter anmodan av Sveriges Redareförening genom
inköp övertar samtliga 49 utrustningar för att sedan hyra ut och underhålla stationerna. |
1919 |
Redan 1912 års internationella radiokonferens uttalar önskemål, att de olika ländernas regeringar skulle föreskrivas
skyldighet för vissa fartyg att ha radiotelegraf ombord. 1914 införes vissa bestämmelser, men först 1919 stiftas i Storbritannien en lag, som föreskriver obligatorisk skyldighet att ha radioinstallation
ombord. Lagen gäller alla
passagerarfartyg och handelsfartyg om minst 1600
bruttoregisterton. |
1920 |
Radiopejling, att kunna
bestämma riktning till ett fartyg och helst även avstånd, börjar användas
i Sverige 1920. En pejlstation uppsättes
på Vinga utanför Göteborg, en i Morup vid hallandskusten och en på
Hållö vid bohuskusten. På ostkusten är en pejstation placerad på Landsort. I april
1920 finns det totalt 12100 radiostationer, av
vilka 900 är kuststationer
och omkring 8150 stationer på handelsfartyg. Vid 1920 års utgång finns det 170 svenska stationer, varav 7 är kuststationer, nämligen Boden, Härnösand, Vaxholm, Gotland, Karlskrona
och Göteborg samt Trelleborg, enbart för
trafik med Statens Järnvägars tågfärjor. De första
gnistradiostationerna som installeras i de svenska fartygen är huvudsakligen av två fabrikat, Marconi och
Telefunken. På grund av
vissa fördelar blir Telefunkens anläggningar
de mest använda. Sändarna tillverkas för 0,25, 0,5 och 2 kW
och arbetar på 300, 600
och |
1924 |
Då en
gnistsändare tar stort utrymme i etern, blir det allt
svårare att skilja de
olika sändarna åt. Genom treelektrodrörets
(se Sture Nydells bok "Elektroteknik för sjökaptensklasser" sid 88, Bonnier) tillkomst kan man konstruera
sändare med mindre utrymme våglängdsbanden. En ny epok i och med rörsändare har kommit. Samtidigt kommer rundradion och tar i anspråk våglängder,
som gnistsändare tidigare använt.
På radiotelegraf-konferensen i Washington 1927 förbjuds gnistsändare fr o m 1 jan 1940, dock
med undantag av nödsändare på
högst 300 W. |
1926 |
Sedan det visat sig, att man per kortvåg, 4000 - 22000 kHz eller ca 75 - |
1927 |
Nya sändare kommer i drift, och kortvågstrafiken omfattar
nästan hälften av kuststationernas telegramtrafik. |
1930 |
I Göteborg tas en ny kortvågssändare
på 1 kW i bruk och all kortvågstrafik flyttas över till Göteborgs Radio, Nya Varvet,
vars mottagningsstation flyttas till Kungsbacka
för att undvika inverkan från egna sändare. Man
inför samtidigt passning dygnet runt på kortvåg. För trafiken med de svenska handelsfartygen innebär
kortvågssystemet betydande fördelar, man slipper välja
mellan olika utländska kuststationer, man får
förbindelse direkt med Sverige med lägre telegramavgifter
som följd. |
1920 |
Radiotelefoni Då man i början av 1920-talet fått goda radiotelegrafförbindelser med fartyg
till sjöss ligger det nära till hands att anordna telefonförbindelse. Redan
1906 lyckas amerikanaren R Fessenden ordna talförbindelse per radiovågor. Under kriget 1914 - 1916 tar radiotelefonien ett jättesteg framåt, man kan använda elektronröret som
generator för odämpade radiovågor. I Sverige inköper man radiotelefonstationer både från USA och
Tyskland samt tillverkar även i hemlandet.
Under följande år provar man både ost- och västkusten, men det dröjer ganska länge, innan man öppnar reguljär
telefontrafik mellan fartyg och telefonabonnenter i land. |
1936 |
Den första definitiva radiotelefonstationen
med anslutning till telefonnätet i land tas våren 1936 i bruk vid kuststationen i Göteborg i samband med "M/S Kronprinsessan Ingrids" invigningstur på traden Göteborg
- Fredrikshamn. |
1932 |
Vid den
internationella radiotelegrafkonferensen i Madrid 1932 och CCIR:s möte i Lissabon 1934 träffas överenskommelse om fördelning av frekvenser. |
1937 |
Den nya kustradiostationen i Stavsnäs för Stockholms
skärgård tas i bruk 1937. Stationen i
Vaxholm överlämnas av Telegrafverket till Marinen
utan ersättning. |
1937 |
Sammanlagt 20 svenska handelfartyg är nu försedda med
radiotelefon. För trafiken med fartyg i Öresund och
södra Östersjön anordnas en kuststation för enbart
telefoni i markradiostationen för Bulltofta flygplats utanför Malmö. Radiotelefonstationerna i Luleå och
Härnösand tas i drift efter andra världskriget
1945. |
1938 1939 |
I slutet av 1930-talet förmedlas 3/4 av alla telegram över
svenska kuststationer av Göteborgs Radio vid
Nya Varvet. Mottagningsstationerna var redan 1930 flyttad till
Kungsbacka. Trafiken ökar, sändarna och
antennerna blir allt fler, snart är stationen vid Nya Varvet för liten och saknar utbyggnadsmöjligheter. Därför föreslår
Telegrafstyrelsen att en ny station skall
byggas. Beslut om ny kustradiostation på
Onsalahalvön fattas av 1939 års riksdag. En del materiel anskaffas, men
byggnationen stoppas av andra världskriget. Först 1945 återupptas arbetet av de två anläggningarna,
mottagarstationen i Onsala och sändarestationen i Vallda med
mångdubbelt fler sändare och effektivare
riktantennsystem, än de före kriget planerade. Invigningen sker 1948. |
1918 1936 |
Fiskebåtsradio Redan
Redan 1918 gör man prov med en 0,2 kW-radiostation på fiskebåten "Alinde".
Försöket slår ej så väl ut, men man inser, att radiotelefon bör bli
lösningen för problemet radiokommunikation för fiskebåtar, då man ej kan begära utbildad
radiotelegrafisk ombord. Det drö- jer ända till 1936, då Telegrafverket efter
blera års prov börjar installera
radiotelefonstation på 10 W ombord på fiskebåtar. Till följd av kriget 1939 - 1945
blir endast ett fåtal installationer gjorda. Vid 1945 års slut har radiotelefon anordnats på ett 20-tal fiskebåtar,( de flesta efter krigets
slut. |
1945 |
Dessa
stationer arbetar på den s k gränsvågen,
75 - |
1950 |
På fiskebåten "Fortuna" installeras den tusende
radiostationen inom svenska handelsflottan. Antalet
radiostationer 1950 i svenska handelsfartyg
utrustade med såväl telegrafi som telefoni utgör 672 . Härtill kommer med enbart telegrafi 67
och med enbart telefoni 261. |
1955 |
Vid den
internationella radiotelefonkonferensen i Göteborg beslutar man om ny överenskommelse angående avlastning av nödfrekvensen 2181 kHz. Denna
frekvens har blivit alltmer störd och de nya reglerna träder i kraft 1957. En
ny alarmsignal kommer samtidigt att införas, bestående av 2 toner, som har möjlighet att tränga igenom annan
trafik. Anm: 2181 kHz har senare ändrats till 2182 kHz. |
1957 |
Svenska Amerikalinjens "M/S Gripsholm"
förses med telefonisändare för enkelt sidband, SSB. Radioanläggningen kan
anslutas till fartygets två automatiska telefonnät för
förbindelse till Sverige eller USA. |
1959 |
För att förbättra samtalsmöjligheterna med fartyg på Vänern,
har en sändare satts upp i Karlstad och en mottagare på Kållandsö, båda fjärrmanövrerade från Göteborgs kuststation. Den 500:e fiskebåten med radiotelefon, "Zenitha" av Nogersund, får som gåva den nya alarmsignalgivaren,
"Göken" kallad. Ra.diotelefonstationer för internationell sjöradiotrafik
på ultrakortvåg börjar installeras på svenska fartyg. Stationerna används för närtrafik i kontinentens hamnar och på de stora sjöarna
i Nordamerika. Telefontrafik på ultrakortvåg
har mycket god ljudkvalitet och störningsfrihet på
distanser upp till 50 - Radiostationer för enkelt sidband,
SBB, väntas bli infört som standard
för nya radiotelefonstationer för svenska handelsfartyg. På
Göteborgs kuststation införes s k EA-expedition,
genom vilken expeditören direkt kan slå sig fram
till den abonnent, som får ett radiosamtal
från fartyg till sjöss. |
1961 |
Stockholms
kuststation utrustas med EA-expedition. |
1963 |
Antalet radiotelefonstationer med
ultrakortvåg stiger kraftigt under
isvintern 1962/1963. Gnisttelegraf sändare som nödsändare ersättes
nu av en transistorsändare, utvecklad av Televerkets
Radiobyrå. |
1964 |
En kuststation för ultrakortvåg, "Karlstad
Radio" sättes i drift på Kinnekulle, den skötes från telefonstationen i Karlstad.
Förbindelsen Karlstad - Kinnekulle går över radiolänk. |
1969 |
Nätet av kuststationer för ultrakortvåg bygges ut och nu
täckes praktiskt taget hela svenska kusten av
detta radionät. |
1972 |
Den första telexkommunikationen i världen
för fartyg sättes igång. Detta innebär, att fartyg utrustade med MARITEX
blir abonnenter i telexnätet. Ett tiotal fartyg har erhållit MARITEX-utrustning och uppvisar ökad trafik. |
1973 |
Kustradionätet moderniserad, de manuella kustradioexpeditionerna i Luleå och Malmö dras in, trafiken övertas av Göteborg,
Stockholm och Härnösand. MARITEX-abonnenterna
ökar till ett trettiotal. |
1976 |
1 februari 1976 placeras den första sateliten för radiokommunikation med fartyg över ekvatorn, det är en s k synkronsatellit. En liknande är placerad över Stilla Havet, den möjliggör omedelbar förbindelse via telex och om något år
omedelbar och ostörd telefonförbindelse
med fartyg från vilken abonnent som helst via en av två jordstationer i USA. |