Anwer 27
BEGRÄNSNINGAR I AIS
1 Vakthavande befäl bör alltid vara medveten om att andra fartyg, i synnerhet
fritidsbåtar, fiskebåtar och örlogsfartyg samt vissa kuststationer inklusive
VTS-centraler, inte är utrustade med AIS.
2 Vakthavande befäl bör alltid vara medveten om att andra fartyg, som har krav
på obligatorisk AIS-utrustning, kan stänga av AIS under vissa omständigheter
enligt befälhavarens yrkesmässiga bedömning.
3 Med andra ord, den information som
erhålls av AIS ger kanske inte den fullständiga bilden av situationen runt
fartyget.
4 Användarna måste vara medvetna om att
sändning av felaktig information medför en risk för andra fartyg, liksom för det
egna. Användarna är ansvariga för all information som förs in i systemet och
kompletterande information från givarna.
5 Noggrannheten i erhållen AIS-information är bara så bra som noggrannheten i
den sända AIS-informationen.
6 Vakthavande befäl skall vara medveten
om att felaktigt konfigurerade och kalibrerade fartygsgivare (positions-, fart-
och kursgivare) kan leda till att felaktig information sänds. Farliga
situationer kan uppstå om felaktig information om ett fartyg visas på bryggan på
ett annat fartyg.
7 Om ingen givare är installerad eller om givaren (t.ex. gyrot) inte förser AIS med data, sänder AIS automatiskt datavärde "ej tillgängligt". Dock kan det inbyggda självtestet inte bedöma innehållet i de data som bearbetas av AIS.
8 Det skulle inte vara välbetänkt av vakthavande befäl att anta att den information som erhålls från andra fartyg är av en kvalitet och noggrannhet som kan jämföras med den som kan finnas på det egna fartyget