Kännedom om
förekomsten av telefonitabeller, trafiklistor, UTC och tidsdifferenser.
Kännedom om expedition och förfaringssätt vid VHF-telefonering såsom
val av kanal
radiodisciplin
allmänt anrop
anrop kustradiostation, annan fartygsstation (fritidsbåt –
handelsfartyg)
avräkningsoperatör/myndighet och avräkningskod
Hänvisning: Kursboken "VHF-telefonering" (sidan 18 - 25).
Lär dig
också att bokstavera på engelska (se sid 77 - 78). Vid behov av hjälp
för bokstavering - utnyttja denna länk.Här finns en massa nyttig information om radiokommunikation på
engelska. Du kan här också ladda ner SMCP (IMO
- Standard Marine Communication Phrases). SMCP innehåller ett stort antal standardfraser
som yrkessjöfarten skall kunna använda för att underlätta kommunikation
mellan fartyg och mellan fartyg/kuststation/MRCC och VTS. Det är inget krav
att Du kan alla dessa men det kan ändå vara bra att veta att den finns.
Val av kanal för anropet
Val av kanal beror på vem Du skall anropa.
Skall Du anropa kuststation anropar Du i första hand på den kanal som
kustradiostationen passar i det området där Du seglar (se VHF-kartan/Anm: Med
hänsyn till den tekniska utvecklingen samt praktiska erfarenheter sker då
och då förändringar i den svenska VHF-kedjan varför informationen i boken
kan vara gammal. Du kan ladda ner en aktuell karta med Sjöfartsverkets
VHF-stationer och kanaler från antingen Stockholm radio eller
Sjöfartsverkets hemsida. Att ha en aktuell karta med sig i båten bör vara en
självklarhet). Om Du är osäker på vilken kanal kustradiostationen passar i
området kan Du använda din VHF/DSC. Knappa in kustradiostationens MMSI-nummer
och sänd ditt anrop (enl anv i din VHFs manual). I svaret från
kustradiostationen får Du den kanal som skall användas. Skall Du
anropa ett handelsfartyg får Du anropa på kanal 16 varefter övergång till intershipkanal skall ske (i första hand någon av 6,8,72,77).
Känner Du till handelsfartygets MMSI-nummer använder Du lämpligen din
VHF-DSC radio för anropet. I anropet anger Du på vilken kanal
kommunikationen skall ske. Genom att använda DSC minimeras beläggningen på
kanal 16. Anrop till
hamnradio, VTS, brovakt eller motsv. skall ske på den kanal vederbörande
passar. Kanaler som nämnda enheter passar kan Du hitta i Stockholm radio
faktasidor Till Sjöss - en utmärkt publikation som
Du bör ha med dig när Du är ute och seglar. Publikationen kan Du ladda ner
från Stockholmradio. Har Du inte denna publikation så kan Du via Stockholmradio
få uppgift om passningskanaler, telefonnummer och öppethållningstider m m.
Skall Du anropa annan fritidsbåt bör detta
ske på kanal L2 om sådan överenskommelse har träffats. Om inte - anropar Du på
kanal 16 varefter övergång sker till L1 eller L2. Har Du inte dessa kanaler
kan Du använda kanal 72 eller 77. Har båda båtarna VHF-DSC och Du känner
till motstationens MMSI-nummer så anväder Du DSCn för ditt anrop och i
anropet anger Du även kanal för fortsatt kommunikation (i första hand 72
eller 77).
Notera regeländringar från 2018 -
Fartyg, vars skrov har en största längd som överstiger 24 m, betecknas som
skepp. Andra fartyg kallas båt.
Fördelen med anropssignal är att
den underlättar signalering. Den ger också fartyget/båten en unik identitet
(fartyg/båtar kan ha samma namn men anropssignalen för fartyget är alltså
unik).
För att underlätta fördelningen av
anropssignaler så har ITU tilldelat varje land/nation en eller flera
anropssignalserier. Sverige har t ex tilldelats serierna SAA-SMZ, 7SA-7SZ
och 8SA-SZ. Exempel:
Kustbevakningsbåten KBV 490 7SA2151, Evelina SD7057
På ITU hemsida kan Du läsa övriga länders tilldelade
anropssignalserier - klicka
här
För skepp skall igenkänningssignalen bestå av en fyrställig bokstavsgrupp.
För båt skall den bestå av en treställig bokstavsgrupp eller siffer- och
bokstavsgrupp, åtföljd av fyra siffror av vilka den första skall vara 2
eller högre. (Se Förordning 1975:929 samt ändring 2008:1224).
I Sveriges skeppslista 2017 - klicka
här kan Du bl a
hitta callsign för svenska registrerade skepp och båtar.
List of Ship Stations and Maritime Mobile Service Identity
Assignments är
publicerad i CD-ROM-format och innehåller förord och referenstabeller i en
häftesform.CD-ROM-skivan innehåller i pdf-format
information om fartygsstationer, kuststationer och SAR-flygplan för vilka en
MMSI har anmälts till radiokommunikationsbyrån (BR) samt andra
skeppsstationer, identifierings-organ(AAIC) och
kontaktinformation för anmälande administrationer.
CD-ROM-skivan innehåller också en databas som gör det möjligt för användarna
att söka efter och visa uppgifter och detaljer om skeppsstationer,
redovisningsorgan och länder som ansvarar för anmälningarna.
Utdrag ur RR beträffande
callsigns
Formation of call signs: • Call
signs in the international series are formed, for ship stations, as
indicated in Nos. 19.54 to 19.55. The first two characters shall be two
letters or a letter followed by a digit or a digit followed by a letter; •
19.54 Ship stations • 19.55 § 24 − two characters and two letters, or − two
characters, two letters and one digit (other than the digits 0 or 1), or −
two characters (provided that the second is a letter) followed by four
digits (other than the digits 0 or 1 in cases where they immediately follow
a letter), or − two characters and one letter followed by four digits (other
than the digits 0 or 1 in cases where they immediately follow a letter).
• Example: Call signs assigned by the administration of Switzerland (Call
sign series for Switzerland: HBA-HBZ): • 19.55 § 24 − two characters and two
letters: HBAA, HBAB, HBAC − two characters, two letters and one digit (other
than the digits 0 or 1): HBAA2, HBAA9 − two characters (provided that the
second is a letter) followed by four digits (other than the digits 0 or 1 in
cases where they immediately follow a letter): HB2000, HB2010, HB9999 − two
characters and one letter followed by four digits (other than the digits 0
or 1 in cases where they immediately follow a letter): HBA2000, HBA2010,
HBA9999
Kustradiostationerbenämns oftast
med sin geografiska belägenhet, t ex Stockholmradio, Turkuradio,
Rogalandradio, Lyngbyradio. Kuststationer har även en anropssignal. Denna är
tre-ställig, t ex Stockholmradio SDJ, Lyngbyradio OXZ, Rogalandradio LGQ.
Ex Svenska stationer förtecknade i List of Coast and ... Klicka
Utdrag ur List of Coast avseende tillhandahållna tjänster m m Klicka
Under rubriken "Anropssignal" (sid
19) står MMSI. MMSI betyder Maritime
Mobile Service
Identity och är en "anropssignal" som används i DSC-utrustningar och
EPIRB-rar (se GMDSS). MMSI-numret kan liknas vid ett fartygs telefonnummer.
Mer om detta i det avsnitt som behandlar GMDSS.
Radiodisciplin
Det som tas upp under punkten är ganska självklara. VHF används av många
och det finns alltså många "öron" som hör vad som sägs.
Om någon klagar över att din radio stör p g a tekniskt fel måste Du
naturligtvis snarast se till att få den reparerad.
Abonnemang
Med ett kustradioabonnemang på Stockholmradio får Du tillgång till en
rad tjänster, t ex
Uppkoppling av radiosamtal på
VHF,
Avräkningskoden SW01 för kredit
vid radiosamtal över utländsk
kustradiostation
Ett abonnemang medför som Du ser många fördelar och kuststationen hjälper
alltid till om Du har/får problem.
Många anser att det räcker med mobiltelefon. Men en VHF har bl a den
fördelen att Du kan kommunicera med andra båtar, även om Du ligger utanför
mobiltelefonens räckvidd. Mobiltelefonen kräver en basstation för att
fungera vilket VHF-en inte gör. Med en VHF kan Du också förmedla information
till många samtidigt, om Du t ex är i nöd/behöver hjälp kan Du gå ut med ett
allmänt anrop och kolla om det finns någon i närheten som kan hjälpa dig.
Avräkningskoden
När Du tecknar ett abonnemang med en kuststation så får Du också en
avräkningskod. Denna måste Du uppge för en kuststation när Du t ex vill
beställa telefonsamtal. Med hjälp av avräkningskoden kan kuststationen
debitera avräkningsmydigheten kostnaderna för ditt samtal.
Avräkningsmyndigheten i sin tur debiterar dig. I Sverige är
avräkningskoden som framgår av kursboken, SW01. Avräkningmyndighet
(ACCOUNTING
AUTHORITYIDENTIFICATION CODE (AAIC))i
Sverige är Telemar Scandinavia AB.
Andra, av PTS godkända avräkningsmyndigheter i
Sverige är: GB03 GB08 GB11 GR09 SW01 BE02 DP03 DP05 GB03 GB06 GB11 GK22 NL01
RS01 RS06 US07.
Kostnaderna för ett telefonsamtal via en kuststation består normalt av två delar
- Land Station Charge och Landline Charge. Land Station Charge varierar
beroende på vilken radioutrustning som utnyttjas. En titt i List of
Coast Stations and Special Service Stations
(2016 års upplaga) beträffande Stockholmradio visar att ett samtal med MF (medium
frequency) kostar 1,74 SDR/min, motsv över HF (high frequency) 1,33 SDR/min
och över VHF 1,74 SDR/min. Landline charge är inkluderad i samtal till
Danmark, Norge, Finland och Sverige. Operatören på kustradiostationen kan
upplysa dig om Landline charge till andra destinationer.
SDR betyder Special Drawing Rights och är en fiktiv valuta som används
för att reglera kostnader länder emellan. Använd denna kalkylatorför att räkna om SDR till svenska kronor.
Anrop och svar på anrop
Innan Du anropar en annan station måste Du lyssna någon minut för att
kontroller att samtal inte pågår. Även om ingen trafik hörs så kan kanalen
vara upptagen. Detta gäller främst de kanaler som t ex Stockholmradio/MSI
Sweden
använder. För att markera att en trafikkanal är upptagen sänder
Stockholmradio ut en kort tonstöt (signal) var 10:e sekund. Detta sker t ex
då Stockholmradio håller på att koppla upp ett telefonsamtal eller i
anslutning till utsändning av trafiklista. Pågår trafik på den kanal Du
avser använda måste Du vänta tills kanalen blir ledig.
Anrop från fritidsfartyg till annat fritidsfartyg
Exempel (utöver de som finns i kursboken)
Gudrun (kanal 16)
Dickson (kanal 16)
Dickson - Dickson
- Dickson SFC3421 - här kallar Gudrun - Gudrun - Gudrun SFB3991 på
kanal 16
Gudrun - här
svarar Dickson SFC3421
Kanal L1 - kom
Kanal L 1 -
(På kanal L1) Dickson - här Gudrun - har Du
Kalle ombord
osv
Anrop till handelsfartyg/fiskefartyg sker på motsvarande sätt men
trafikfrekvensen får bli någon av intershipkanalerna 6, 8, 72 eller 77.
Anrop från fartyg till kustradiostation
Exempel. Se kursboken
Anrop till nordisk kustrdiostation sker normalt på den trafikfrekvens som
kustrdiostationen utnyttjar i det område Du seglar (se VHF-kartan). Skillnaden mellan anrop till
annat fartyg resp till kuststation är att Du skall ange din geografiska
belägenhet. Detta för att underlätta för operatören på kustradion.
Operatören har kanske upp till 50-talet stationer (utspridda utefter Sveriges kust och insjöarna Vänern, Vättern och Mälaren) att lyssna på. Det är även
viktigt att Du anger den kanal Du anropar på, flera kanaler återanvänds på
många platser utefter kusten (se VHF-kartan).
Klicka för större bild.
Anropar Du kuststationen med
VHF/DSC (kustradiostationens
MMSI-nummer) indikerar mottagningsutrustningen på kustradiostationen över
vilken fjärrmanövrerad VHF-station anropet inkommer och Du behöver då inte
ange någon geografisk adress.
Träna anrop av kustratiostation med hjälp av Nfb
övningssimulator. Länk här
Avslutande av samtal
Efter avslutat samtal skall Du invänta att operatören på kuststationen
meddelar dig den tid som samtalet varat. Utifrån denna kan Du beräkna
samtalskostnaden. Du kan också fråga operatören vad samtalet kostar.
Trafiklista/Samtal från land till fartyg
Om någon i land vill ha kontakt med dig när Du är ombord kan vederbörande
ringa upp kustradiostationen och begära att bli kopplad till båten. De uppgifter
kuststationen behöver är:
Båtens namn och (helst) anropssignal
Namnet på den du söker ombord
Båtens ungefärliga position (Vänern? Stockholms skärgård?
Norrlandskusten? eller liknande)
Det nummer du vill att kuststationen skall koppla upp samtalet till.
Hur länge den uppringande vill att kuststationen skall söka båten.
Operatören på kuststationen försöker få kontakt med båten på kanal 16 och
om kontakt erhålls så kopplas samtalet upp på tillgänglig trafikkanal. Om
ingen kontakt erhålls så kan samtalet på den uppringandes begäran läggas in
på trafiklista vilket innebär att kustradistationen med jämna mellanrum anropar
fartyget/båten. Detta kallas trafiklista. Fartyg/båt som blir omnämnd i
trafiklistan skall snarast efter trafiklistan slut ta kontakt med
kuststationen. Trafiklista sänds av MSI Sweden var 4:e timma: se
kursboken sidan 29. Lyssna på en trafiklista
här.
Alla radiosamtal till/från fartyg via Stockholmradio debiteras på
fartygsabonnemanget.
Telefonnummer till kustradiostationen framgår av telefonkataloger, List of
Coast Stations and Special Service Stations m fl dokument eller resp
kuststations hemsida.
Insändningsuppgifter
Uppgift 1. Vilka uppgifter skall ett anrop till ett annat
fartyg innehålla?
Uppgift 2. Vilka uppgifter skall ett anrop till en
kuststation innehålla (ej DSC-anrop) ?
Uppgift 3. Du ligger med din båt strax utanför Vinga
(Göteborg). På vilken kanal skall Du anropa Stockholmradio för att beställa
telefonsamtal eller för att kontrollera att din radio fungerar
(förbindelseprov)? Om Du gör ett DSC-anrop - vilket är Stockholm radio
MMSI-nummer?
Uppgift 4. Är anropssignalen LANT en svensk anropssignal?
Uppgift 5. Är anropssignalen SLUB en svensk anropssignal?
Uppgift 6. Vilken är den svenska accounting coden
(för fartyg med abonnemang hos Stockholmradio)?
Uppgift 7. I vilket sammanhang måste Du uppge ditt fartygs
accounting code (AAIC)?
Uppgift 8. På vilken kanal anropar Du annat fridtidsfartyg
då någon överenskommelse om särskild anropskanal inte träffats i förväg?
Uppgift 9. Får fritidsfartyg använda kanalerna F1, F2
eller F3 för trafik fritidsfartyg - fritidsfartyg?
Uppgift 10. Vad betyder förkortningen SDR och i vilket
sammanhang används detta begrepp?
Uppgift 11. Trafiklista sänds av MSI
Sweden 1800UTC.
Vad är klockan då i Sverige när vintertid/sommartid gäller?
Uppgift 12. Vilka uppgifter behöver kuststationen för att
koppla upp ett telefonsamtal från telefonabonnent till fartyg/båt och vem
debiteras för samtalet?